شناسهٔ خبر: 31854 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان تشریح کرد:

بار ترافیکی شهرهای مرکزی گیلان به شبکه راه‌های فرعی منتقل می‌شود

علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: بار ترافیکی شهرهای مرکزی گیلان با اصلاح و بهسازی راه‌های اصلی و فرعی داخل استانی به شبکه راه‌های فرعی منتقل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: بار ترافیکی شهرهای مرکزی گیلان با اصلاح و بهسازی راه‌های اصلی و فرعی داخل استانی به شبکه راه‌های فرعی منتقل می‌شود.

خاوری افزود: با ساخت و اصلاح راه‌های فرعی برون‌شهری و روستایی سنگینی بار ترافیکی شهرهایی نظیر رشت به این شبکه‌های ارتباطی هدایت خواهند شد.

وی اظهار کرد: چندین محور اصلی و فرعی در شهرستان بخش مرکزی گیلان به سمت سیاهکل، بندرانزلی و فومن در حال ساخت و اصلاح موارد قوسی و تعریض قرار دارند که این شبکه‌های ارتباطی به‌ویژه ترافیک ورودی مسافران جنوب استان از محور قزوین رشت را به شبکه‌های برون‌شهری انتقال می‌دهند.

خاوری بیان کرد: بزرگراه سنگر به سیاهکل یکی از این راه‌ها است که ۱۸ و نیم کیلومتر آن در دهه فجر پارسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بیش از چهار کیلومتر آن نیز در حال انجام است که با پل بر روی خمام رود عملیات خاکی آن تا قبل از سال به اتمام می‌رسد و از طریق یک جاده فرعی به مسیر راه روستای شهرستان بخش سنگر به بزرگراه رشت قزوین وصل می‌شود تا مردم بتوانند راحت‌تر تردد نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: برای کامل شدن طرح سراوان به سیاهکل به ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: جاده امام‌زاده هاشم به بندرانزلی نیز از طرح‌های سرمایه‌گذاری بی.او.تی (BOT)، است که با اجرای آن بخشی از بار ترافیکی رشت و سیاهکل را پوشش می‌دهد هرچند عملیات این پروژه هنوز آغاز نشده ولی قرارداد اولیه آن در وزارتخانه بسته شده است و در حال رفع مشکلات بانکی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه جاده‌های شهرستان سیاهکل به سمت لاهیجان در ۱۰ نقطه در حال اصلاح محور و بهسازی است تصریح کرد: فاز اول مسیر راه اصلی بازکیاگوراب به سمت سیاهکل در حال بهسازی و تعریض است که تقاطع این مسیر به طول یک هزار و ۱۰۰ متر در حال ساخت است ولی مشکل مالی دارد و پیمانکار اعلام آمادگی کرده و نیازمند مجوز از وزارتخانه است که نماینده شهرستان لاهیجان و سیاهکل می‌تواند در این زمینه کمک کند.

خاوری افزود: برای انجام این مسیر هفت کیلومتری که از محورهای اصلی محسوب می‌شود از توان‌بخش خصوصی استفاده شده است و نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است و هم‌اکنون این پروژه از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در مورد راه‌های بخش دیلمان نیز گفت: ۲۴۰ کیلومتر از راه‌های فرعی بخش دیلمان از کارخانه سیمان منشعب می‌شوند و همه این راه‌های روستایی زیر بار ترافیک این کارخانه قرار می‌گیرند و درحالی‌که این راه‌های تحمل این همه تناژ بار را ندارند و تخریب می‌شوند.

خاوری در مورد ادامه ساخت جاده اسپیلی به سمت پیرکوه نیز افزود: یک سال و نیم قبل تفاهم‌نامه‌ای با ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) در خصوص راه جدید کارخانه سیمان به اسپیلی نیز امضا شده است که با انجام مطالعات توسط راه و شهرسازی گیلان بقیه کارها را انجام دهند. 

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته محور ۴۵ کیلومتری سیاهکل به دیلمان حدود ۱۸ کیلومتر در محدوده اسپیلی به سیاهکل بهسازی شده است که بقیه آن هنوز باقی است.

وی تصریح کرد: برای بهسازی مسیر هشت کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر از محل منابع ملی ۵۰ میلیارد ریال تأمین اعتبار شده است و فرایند مناقصه آن در حال انجام است ولی ۵۰ درصد سهم استانی آن به دلیل مشکلات منابع تاکنون محقق نشده است

خاوری به مسیر سیاهکل به لاهیجان از قسمت ازبرم به طول ۱۱ کیلومتر نیز اشاره کرد و یادآور شد: تأمین اعتبار این طرح از محل ۲۰۶۱ سازمان راهداری سابق منظور شده است ولی به‌رغم مشکلات مالی قرار است با اصلاح قوس‌ها و تعریض جزء راه‌های اصلی قرار گیرد.وی سرعت بخشیدن به این مسیر را نیازمند رایزنی با سازمان راهداری دانست.

خاوری در مورد کمربندی شهر سیاهکل نیز گفت: شهرداری متولی این طرح است و اگر بتواند کار آزادسازی اراضی را انجام دهد و زیرسازی آن را تا زیر آسفالت برساند اداره کل راه و شهرسازی آمادگی دارد آسفالت آن را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مسیر سراوان به کوچصفهان از مسیرهای در حال بازسازی است که با چهاربانده شدن به راه‌های اصلی تبدیل می‌شود.

خاوری به ساخت کمربندی جدید لاهیجان به بازکیاگوراب به دیوشل اشاره کرد و یادآور شد: مطالعات این مسیر به طول ۱۶ کیلومتر انجام شده و اگر اعتبارات آن ردیف اعتباری بگیرد به‌عنوان کمربندی لاهیجان ساخته می‌شود.

نظر شما